Mire van szüksége gyermekednek a sikeres iskolakezdéshez? Avagy az iskolaérettség kritériumai.
Az iskola az egyik legjelentősebb fordulópont a gyermekek életében, teljesen más elvárásokat állítanak itt eléjük, mint az óvodában. Az első élmények és benyomások, illetve az egész indulás elég meghatározó az iskolai pályafutásban. Több fizikai, pszichés és kognitív tényező összhatására van szükség a sikeres iskolakezdéshez. Ha hiányosak vagy fejletlenek a készségek és képességek, vagy különféle pszichés és mozgásbeli problémák állnak fenn, akkor azok negatívan befolyásolhatják a gyermeket: hosszútávon tanulási nehézségek, beilleszkedési, magatartási problémák, érzelmi, pszichés tünetek léphetnek fel.
Sokan úgy vélik, hogy az okosság és az ügyesség egyenlő az iskolaérettséggel, ez azonban nem igaz, ahogy az sem, hogy 6 éves kor után automatikusan iskolaérett valaki. Az iskolaérettség több dimenziós fogalom, amely magába foglalja a gyermek egész személyiségének fejlettségét. Egy fejlődési folyamat eredménye, mely a gyermek beiskolázhatósága szempontjából alapvető képességeket foglalja magába.
Tehát az iskolaérettség:
az iskolára való alkalmasságot jelenti
azaz az iskola követelményeinek a gyermek testileg és lelkileg megfelel
nem egyenlő az okosággal, ügyességgel
komplex fizikai, pszichés és kognitív fejlődési folyamat eredménye
Az iskolaérettség feltételei:
testi/biológiai/mozgásbeli feltételek:
megfelelő testi fejlettség
dominancia, jobb és bal kezesség kialakulása
nagy- és finommozgások összerendezettsége
egyensúlyérzék
kialakult ceruzafogás
keresztcsatornák jól működése: vállak, csukló, ujjak mozgékonysága és a végtagok egymástól független mozgatása
jól működő hallás, látás
pszichés feltételek:
érzelmi érettség
szabálytudat, szabálykövetés
teljesítmény igény kialakulása
monotónia- és kudarctűrés
feladattudat, feladattartás
szociális érettség
kognitív érettség, szükséges készségek, képességek:
képes térben, időben, saját testén tájékozódni: téri irányokat térben és síkban is felismeri, tudja a nevét, lakóhelyét, évszakokat, napszakokat, napokat, testrészeit stb.
testséma: biztonsággal ismeri saját testét, meg tudja nevezni testrészeit
szem-kéz koordináció: a látását és a kézének mozgását képes összehangolni pl. el tudja kapni a labdát, a megfelelő irányba dobja vissza
vizuomotoros koordináció: a vizuális és a motoros rendszer együttműködése pl. képes ábrákat, mintákat pontosan észlelni és lemásolni
alak-, szín-, forma-, és nagyságállandóság kialakulása: képes színeket, formákat, alakzatokat felismerni, megnevezni, egymástól megkülönböztetni
fonológiai tudatosság: szavak alkotóelemekre - szótagokra, hangokra bontásának képessége
hallási differenciálás: zörejeket, hangokat egymástól meg tud különböztetni
emlékezet, figyelem, koncentráció: képes legyen huzamosabb ideig (legalább 15 percig) figyelni, emlékezni az instrukciókra stb.
jó beszédkészség: tiszta, jól érthető beszéd, ideális esetben már nem állnak fenn beszédhanghibák (artikulációs hibák)
elemi gondolkodási műveletek: felismeri az összefüggéseket, képes következtetéseket levonni
számolási készség: Képes növekvő sorrendben, egyesével számlálni. A 10-es számkörben tud tájékozódni. Tárgyak segítségével képes elemi műveletek végzésére, pl. összeadás, kivonás.
Hány éves kortól tanköteles a gyermek?
Jelen jogszabályok szerint, az a gyermek tanköteles, aki az adott évben augusztus 31-ig betölti a 6. életévét.
Kivel beszéld meg, ha úgy gondolod a gyermeked még nem iskolaérett?
Mindenképp az óvodapedagógussal, hiszen ő van a gyermekkel naponta több órát, látja a teljesítményét.
Lehet-e, és érdemes-e fejleszteni és felkészíteni a gyermeket?
Igen, mindenképp! A felsorolt készségek és képességek fejleszthetők, illetve a gyermek magabiztosságának növelésében is rengeteget segítenek az ilyen foglalkozások!
Ha érdekelnek a lehetőségek, keress bennünket bizalommal az iskola-előkészítő foglalkozásaink kapcsán.
Felhasznált irodalom:
Michael Cole & Sheila R. Cole: Fejlődéslélektan (Osiris tankönyvek, 2003)
https://fejleszt-o.hu/2017/03/23/vizuomotoros-integracio-vagy-szem-kez-koordinacio/
http://darusiskola.hu/wp-content/uploads/2016/02/iskolaerettsegi_kriteriumok.pdf
Nagy József: A kritikus kognitív készségek és képességek kritériumorientált fejlesztése (Pedagógiai Szemle 7-8. sz. 255-269.,2000)
Comments