top of page
Szerző képeTamás Váry

Honnan tudom, hogy iskolaérett a gyermekem? Aggódom, hogy készen áll-e az új kihívásokra!

Mire van szüksége gyermekednek a sikeres iskolakezdéshez? Avagy az iskolaérettség kritériumai.



Az iskola az egyik legjelentősebb fordulópont a gyermekek életében, teljesen más elvárásokat állítanak itt eléjük, mint az óvodában. Az első élmények és benyomások, illetve az egész indulás elég meghatározó az iskolai pályafutásban. Több fizikai, pszichés és kognitív tényező összhatására van szükség a sikeres iskolakezdéshez. Ha hiányosak vagy fejletlenek a készségek és képességek, vagy különféle pszichés és mozgásbeli problémák állnak fenn, akkor azok negatívan befolyásolhatják a gyermeket: hosszútávon tanulási nehézségek, beilleszkedési, magatartási problémák, érzelmi, pszichés tünetek léphetnek fel.


Sokan úgy vélik, hogy az okosság és az ügyesség egyenlő az iskolaérettséggel, ez azonban nem igaz, ahogy az sem, hogy 6 éves kor után automatikusan iskolaérett valaki. Az iskolaérettség több dimenziós fogalom, amely magába foglalja a gyermek egész személyiségének fejlettségét. Egy fejlődési folyamat eredménye, mely a gyermek beiskolázhatósága szempontjából alapvető képességeket foglalja magába.


Tehát az iskolaérettség:

  • az iskolára való alkalmasságot jelenti

    • azaz az iskola követelményeinek a gyermek testileg és lelkileg megfelel

  • nem egyenlő az okosággal, ügyességgel

  • komplex fizikai, pszichés és kognitív fejlődési folyamat eredménye


Az iskolaérettség feltételei:

  • testi/biológiai/mozgásbeli feltételek:

    • megfelelő testi fejlettség

    • dominancia, jobb és bal kezesség kialakulása

    • nagy- és finommozgások összerendezettsége

    • egyensúlyérzék

    • kialakult ceruzafogás

    • keresztcsatornák jól működése: vállak, csukló, ujjak mozgékonysága és a végtagok egymástól független mozgatása

    • jól működő hallás, látás

  • pszichés feltételek:

    • érzelmi érettség

    • szabálytudat, szabálykövetés

    • teljesítmény igény kialakulása

    • monotónia- és kudarctűrés

    • feladattudat, feladattartás

    • szociális érettség

  • kognitív érettség, szükséges készségek, képességek:

    • képes térben, időben, saját testén tájékozódni: téri irányokat térben és síkban is felismeri, tudja a nevét, lakóhelyét, évszakokat, napszakokat, napokat, testrészeit stb.

    • testséma: biztonsággal ismeri saját testét, meg tudja nevezni testrészeit

    • szem-kéz koordináció: a látását és a kézének mozgását képes összehangolni pl. el tudja kapni a labdát, a megfelelő irányba dobja vissza

    • vizuomotoros koordináció: a vizuális és a motoros rendszer együttműködése pl. képes ábrákat, mintákat pontosan észlelni és lemásolni

    • alak-, szín-, forma-, és nagyságállandóság kialakulása: képes színeket, formákat, alakzatokat felismerni, megnevezni, egymástól megkülönböztetni

    • fonológiai tudatosság: szavak alkotóelemekre - szótagokra, hangokra bontásának képessége

    • hallási differenciálás: zörejeket, hangokat egymástól meg tud különböztetni

    • emlékezet, figyelem, koncentráció: képes legyen huzamosabb ideig (legalább 15 percig) figyelni, emlékezni az instrukciókra stb.

    • jó beszédkészség: tiszta, jól érthető beszéd, ideális esetben már nem állnak fenn beszédhanghibák (artikulációs hibák)

    • elemi gondolkodási műveletek: felismeri az összefüggéseket, képes következtetéseket levonni

    • számolási készség: Képes növekvő sorrendben, egyesével számlálni. A 10-es számkörben tud tájékozódni. Tárgyak segítségével képes elemi műveletek végzésére, pl. összeadás, kivonás.


Hány éves kortól tanköteles a gyermek?

Jelen jogszabályok szerint, az a gyermek tanköteles, aki az adott évben augusztus 31-ig betölti a 6. életévét.


Kivel beszéld meg, ha úgy gondolod a gyermeked még nem iskolaérett?

Mindenképp az óvodapedagógussal, hiszen ő van a gyermekkel naponta több órát, látja a teljesítményét.


Lehet-e, és érdemes-e fejleszteni és felkészíteni a gyermeket?

Igen, mindenképp! A felsorolt készségek és képességek fejleszthetők, illetve a gyermek magabiztosságának növelésében is rengeteget segítenek az ilyen foglalkozások!


Ha érdekelnek a lehetőségek, keress bennünket bizalommal az iskola-előkészítő foglalkozásaink kapcsán.



Felhasznált irodalom:


127 megtekintés0 hozzászólás

Comments


bottom of page