A beszédfejlődés mérföldkövei. Mikor forduljunk szakemberhez? A logopédus válaszol.
Minden gyermek eltérő ütemben fejlődik. Többféle egyéni variáció lehetséges a különböző fejlődési szakaszok elsajátítási idejét tekintve (például van, aki már 10 hónaposan áll, míg más csak 12 hónaposan áll fel), de a folyamat sorrendje általában adott.
A beszéd és a nyelv fejlődése egy igen összetett folyamat. Először a gyermeknek észlelnie és megértenie kell a beszédet. Ha ezeket már elsajátította, akkor kezdődhetnek az önkifejezés különböző formái.
Nézzük sorban a beszéd- és nyelvfejlődés szakaszait, a folyamat sorrendje szerint:
A kommunikáció már a magzati korban elkezdődik. Kellemes ingerekre (pl. anya hangja, szívdobogása) és kellemetlen ingerekre (erős, hirtelen zaj) a magzat eltérően reagál.
Születés után az első kommunikációs forma a sírás. 6 hetes kortól már többféle sírásformát is meg lehet különböztetni.
3-4 hónapos korban a gyermek megismeri szüleit, tárgyakat, bizonyos hangokat és a hangok irányába fordul. Gőgicsél, vagyis játékosan hangokat ad ki.
6-10 hónapos kor körül jelenik a gagyogás, amikor már ismétlődő hangszerkezetek, szótagsorok jelennek meg (pl.: bababa, mamama)
8-10 hónaposan a gyerekek megértenek mondatokat, és ún. protoszavakat mondanak (kitalált alakú és jelentésű, nem létező szavak ezek).
1 éves kor körül jelennek meg a valódi szavak pl. baba, anya, mama stb.
10-16 hónapos kor között pedig az egyszavas kijelentések, holofrázisok (szókombinációkból álló megnyilatkozások) is feltűnnek.
1 évesen 50-100 szót, 1,5 éves korra 200-300 szót értenek meg és 50-100 szót használnak.
16-18 hónapos korban rámutatnak a kívánt tárgyra, esetenként egyszerű szavak vagy gesztusok kíséretében.
1,5-2 éves korban a szókincsrobbanás hatására több ezer szót értenek meg. (Passzív szókincs)
19-26 hónaposan képesek kifejezni az egyszerű kívánságaikat. Kétszavas mondatokat mondanak. A több részből álló utasításokat is követik. Rámutatnak a megnevezett tárgyra.
2 éves korra átlagosan 300 szóból áll az aktív szókincsük. (Aktív szókincs = nem csupán megértett, hanem beszéd során is használt szavak halmaza.)
2-3 éves korban névmásokat és ragokat helyesen használnak. Ragos szerkezettel megfogalmazott utasításokat is követnek.
A beszédfejlődés szakaszai tehát a leírtak szerint, meghatározott sorrendben követik egymást, de ahogy már említettük, a különböző szintekre való eljutás idejében nagy különbségek lehetnek. Van olyan gyermek, aki sokáig egy szót sem szól, majd hirtelen egész mondatokat kezd használni. Elég eltérő, hogy mikor jelennek meg az első szavak, de nagyjából 10-16 hónapos kor között lehet rá számítani.
Ahhoz, hogy a beszéd- és nyelvfejlődés normál ütemben történjen, szükség van a következőkre:
Ép idegrendszer
Ép beszédszervek (gége, nyelv, hangszálak (hangajkak) stb.)
Ép hallás
+1: folyamatosan beszélő, a gyermeket stimuláló környezet
Mikor forduljunk szakemberhez?
Ahogy többször is hangsúlyoztuk, nagyon eltérő lehet a gyermekek beszéd- és nyelvfejlődési üteme, ám bizonyos jelek árulkodnak arról, hogy mikor keressünk fel szakembert.
Ha a gyermek 18 hónapos (fiúknál 24 hónapos) koráig nem ejti ki az első szavait és nem szólal meg, akkor kivizsgálás javasolt!
Ha nem található kóros eltérés, akkor a beszéd hiánya 2-2,5 éves korig élettaninak tekinthető, utána azonban már mindenképp kórósként kezeljük.
Nyelvi késésről, akkor beszélünk, ha a gyermek 2 évesen nem használ aktívan 50 szót, és nem kombinálja, nem kapcsolja össze azokat. Ha ezt észleljük a gyermekünknél, minél hamarabb forduljunk szakemberhez!
Kihez forduljunk?
3 éves kor alatt, nyelvi késés gyanúja esetén logopédust vagy korai fejlesztő központot, korai fejlesztéssel foglalkozó intézményt érdemes felkeresni.
3 éves kor felett logopédus, nevelési tanácsadó, gyógypedagógus, fejlesztő pedagógus kereshető fel.
Alapos kivizsgálás esetén később számos más szakember is bevonásra kerül, például neurológus, pszichológus, audiológus, stb.
Hogyan segítheted gyermeked beszéd- és nyelvfejlődését?
Beszélj gyermekedhez, amennyit csak tudsz, már magzati életkorban is.
Olvass neki sok mesét, verset, mondókázzatok, énekeljetek, ezek mind fejlesztik a szókincsét, ritmusérzékét.
Ismételd el újra és újra a legfontosabb fogalmakat, szavakat, amiket meg szeretnél tanítani neki.
Kérd, hogy ismételje el, amit mondtál, te is ismételd el őt. Ha valamit helytelenül mond, ne javítsd rögtön, mikor te is megismétled, helyes formában tedd.
Dicsérd meg sokszor, örülj vele együtt, motiváld. 😊
Segíthetünk?
Ha kérdésed van a témában, vagy úgy gondolod segítségre van szükséged, fordulj bizalommal logopédusainkhoz!
Felhasznált irodalom:
Michael Cole & Sheila R. Cole: Fejlődéslélektan (Osiris tankönyvek, 2003)
http://janus.ttk.pte.hu/tamop/kaposvari_anyag/jozsef_istvan/a_beszdfejlds.html
Pléh Csaba & Lukács Ágnes (szerk.): Pszicholingvisztika (Akadémiai Kiadó, 2015)
https://www.koraifejleszto.hu/nyelvi-keses-beszedinditas-logopedia-a-korai-fejlesztesben/
コメント